Friday 16 February 2007

Ketika Dakwah Mendatang....

Assalamualaikum....

Coretan kali ini ingin Ku cetuskan dan Dedikasikan buat diriku dan Sahabat-sahabatku dimana jua.....

Sahabat-sahabatku......

Kita begitu sering mengikuti program atau bahkan kita yang sering menjadi Fasilator dan pengerak dalam sesuatu Slot untuk mengerakkan dan membentuk seorang Madhu yang benar-benar beramal dengan amal jama’ie,dan menjadikanNya Generasi Dakwah masa depan. Itu semuanya bukan hanya khayalan dan Angan-angan kosong atau kata orang indonesia omong-omongan belaka.

Kita juga sering acap kali dapat Khulasah dan pandangan semua peserta(madhu) . Tapi, adakah itu semua membawa kesan dan perubahaan dalam diri kita???Adakah itu semua dapat diaplikasikan dalam kehidupan dan peribadi kita???

Sahabat-sahabatku.......

Marilah kita berfikir sejenak...(ambil masa 2 minitkah..tanyalah diri dan hati...)Adakah kita berlaku jujur pada diri kita sendiri atau cuma mainan lidah tak bertulang.ANa teringat firman Allah s.w.t yang memberi teguran kepada kaum bani israel tentang tabiat mereka yang pandai menyuruh orang lain melakukan kebaikan dan amal sedangkan dirinya sendiri masih dalam kekeruhan dan tak melakukan amal sedangkan mereka membaca kitab(yakni petunjuk yang nyata)

Pantaskah kita disebut Generasi dakwah masa depan?DiManakah intima"kita dalam melaksanakan keagungan islam dalam sebuahkehidupan??? Dimanakah amal jamaie kita ketika kita membiarkan ikhwah dan ukhwat lain berkerja dalam satu shoff dakwah dan tidak keringanan tulang membantu mereka dalam kerja-kerja dakwah demi kegemilangan umat islam..

Aduh! pening memikirkan nasib kita yang serba kekurangan dan kedhaifan,Namun kita tidak perlu menyalahkan orang lain ataupun diri kita sendiri karena itu hanya akan membuat penyakit dihati kita.Ayuh dan Bangun perbaiki diri..

Sahabat-sahabatku....

Program dan System kita dalam sesuatu Jemaah sudah begitu bagus walau mungkin belum sempurna, yang perlu kita lakukan hanya aplikasinya. Ku yakin ketika kita mahu saling memahami dan menyelaminya,serta bekerjasama tanpa mementingkan diri sendiri, kita pasti bisa mengerjakan semua ini tanpa ada amanah kita yang lain yang terkorbankan.Malah kita harus ingat Belajar juga merupakan satu manah daripada Allah,Negara,Keluarga(ibubapa) danMasyarakat,tak kira Degree,PHd dan apa sahaja.Mereka semua ternanti-nanti sumbangan kita bila balik nanti......

Cukup...cukup...cukup sudah!!!!!Apa yang terjadi....lihatlah bagaimana empayar islam yang dahulu kala mashyur dan berdiri megah mudah runtuh dan akhirnya hilang???. Jika kita ingin kemenangan yang besar,Maka sudah tiba saatnya kita bangkit dan bangkit dan terus bangkit,jangan sampai kita terlena karena amanah dakwah masih sangat panjang dan berliku.

Jangan pernah memutuskan bahwa alasan kita untuk tidak hadir pgram,usrah dan qiadah serta lain-lainnya.

Ingat! bagaimanapun kita hanya manusia yang mempunyai sifat keegoan dalam diri....................

Bersambung...........

No comments: