Wednesday 14 February 2007

KeTeNaNGanKu CaRi JuA

Assalamualaikum......

Alhamdulillah syukur kehadrat Allah s.w.t kerana limpah rahmatnya jari-jemari ini dapat melukis warna-warna hati.Adakah kalanya tenang dan adakalanya berkecamuk,dibuai angan-angan yang tak sudah,ku pasrah pada ilahi.Inilah dinamakan sebuah kehidupan,penuh ujian dan dugaan....

Berbagai cara dan bentuk usaha aku lakukan begitu juga manusia lain sepertiku dalam mencari sebuah ketenangan jiwa. Ada antara mereka yang mencari ketenangan jiwa itu dengan melancong, makan angin,bersukan,melukis,menulis,menyanyi dan sebagainya.

Ada pula sebilangan orang mendapat kelapangan hati dan terhibur dengan cara bergaul dengan manusia,berinteraksi sesama mereka serta melihat keindahan alam.Alam yang penuh ceria dihiasi panaroma yang sungguh indah.

Ada juga yang mencari ketenangan jiwa itu dengan beribadat seperti membaca Al Qur‘an,berzikir, bersembahyang dan sebagainya.

Tanpa ketenangan jiwa diri ini dan manusia sepertiku juga akan menghadapi banyak risiko bahkan ia akan mendatangkan penyakit jiwa seperti rungsing, resah gelisah dan yang lebih parah lagi kemungkinan besar boleh menyebabkan seseorang itu tidak dapat membuat pertimbangan.

Dalam mencari ketenangan jiwa ini,Aku dengan ilmu yangku tuntut dibumi anbiya,membuatkan aku berhati-hati dalam setiap hal dan berpandukan hukum syarak supaya hidupku tak terbabas.Apatah lagi bumi Uk ini yang penuh kebebasan dan boleh buat apa saja.Disana-sini penuh dengan hiburan,Setiap hari ketikaku balik malam,dikaki jalan terdapat muda-mudi mabuk bukan kepalang.

Wahai sahabaku sekalian....Ketenangan jika dengan melalui permainan, bersuka ria,dengan lagu-lagu, musik, tari menari, berpesta karaoke atau seumpamanya hanyalah bersifat sementara, bahkan akibatnya akan bertambah-tambah parah. Hanya masa sahaja yang akan menentukannya.

Memang tidak dapat dinafikan...Sudah menjadi fitrah manusia suka berhibur dengan kesenangan dunia seperti bersenang-senang dengan kemewahan, harta benda, anak pinak, bermain, makan minum, pakai dan sebagainya.Bahkan kehidupan dunia juga merupakan pentas permainan dan hiburan bagi manusia.

Firman Allah Subhanahu waTa‘ala yang tafsirnya :“Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan”.(Surah Al-An‘am: 32)

FirmanNya lagi yang tafsirnya :“Dan di antara tanda-tanda yang membuktikankekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Dia menciptakanuntuk kamu (wahai kaum lelaki) isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati danhidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu(suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan”.

No comments: