Wednesday 28 February 2007

DakWah SeSuatu KeMesTiaaN





Dalam 2 bulan aku berada di uk ini,berbagai pengalaman dan pengajaran ku perolehi,disamping sistem tarbiyah berjalan...Aku merasa diri ini banyak kelemahaan dan kekurangan...kekadang hati ini tersentap dengan semangat adik-adik yang digelar pemuda-pemuda yang bersemangat menabur dakwah tanpa menghirau penat lelah,biarpun berhadapan dengan bebananan kerja-kerja study,

Manakala juga dengan Sisternya,Tak kurang semangatnya,malah melebihi para pemuda or brother,setiap kata dan ungkapan dalam lidah mereka seharian adalah dakwah...dakwah.....mereka rancak mencari madhu....Mereka inginkan satu shaff (barisan) seperti yang Allah s.w.t gambarkan daalam surah as-shof...Surah ini bersesuaian dengan aktiviti dakwah dan manhajNya...Ma"alim Fii At-Thoriq(petunjuk jalaan bagi-bagi kader-kader dakwah)..Mereka lah pelapis generasi masa depan menyelusuri jalan-jalan dakwah.

Aku teringat kata-kata syit khattab dalam bukunya islam dan kemenangan...Kemenangan adalah sesuatu bebenaan,...bebanan pertama adalah merancang dan diikut oleh kerja-kerja berterusan(istiqmah)untuk meletakkan kenyataan itu didalam sesuatu pelaksanaan...

Untuk membangun sesuatu shoff atau kesatuan shof mestilah adalah sessuatu kepimpinan pemuda dan pemudi,brother dan sister yang mengatur langkah sebagai dae,malah merupakan syarat mutlak bagi kemenangan pergerakan dan dakwah islam,tanpanya shoff akan terumbang ambing dan akan kalah dan gagalnya dakwah...ini terbukti dalam peperangan uhud..disebabkan sh0f yang tak tersusun ,padahal sebelumnya sudah berada diambang kemenangan...

Hari ini aku melihat peranan dan tanggungjawab pemuda-pemudi,brother dan sister di masyarakat bukan menjadi kelompok pengikut dan main anggup sahaja,banyak membuang masa,lepak dan berfoya-foya, dengan aktiviti-aktiviti yang bersifat hiburan dan melalaikan dan tidak ada manfaatnya.

Ingatlah!!!! Islam menaruh harapan yang besar kepada para pemuda?pemudi dan brother da sisiter,ukhwah dan ukhwat untuk menjadi pelopor dan penggerak dakwah Islam. Pemuda/pemudi,brother/sister dan ukhwah/ukhwat adalah kelompok masyarakat yang memiliki berbagai kelebihan dibandingkan dengan kelompok masyarakat lainnya, diantaranya adalah bahwa mereka segar masih bersih dari pencemaran (baik aqidah maupun pemikiran), mereka memiliki semangat yang kuat dan kemampuan pemahaman dan pemikiran yang tinggi.#

Para musuh Islam sangat menyadari akan hal tersebut,sehingga mereka berusaha sekuat tenaga untuk mematikan potensi yang besar tersebut dari awalnya dan menghancurkan para pemuda/pemudi,brother/sisiter dan ukhwah dan ukhwat dengan berbagai kegiatan yang laghwun (bersifat santai dan melalaikan).

Disini Aku melihat ciri-ciri Brother/sister dan ukhwah dan ukhwat yang baik dan mempunyai kareteria...:-

1) Mereka beramal/bekerja dengan didasari dengankeimanan/aqidah yang benar.Firman Allah s.w.t

“Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orangyang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: ‘Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri?’”

2) Mereka selalu bekerja membangun masyarakat.firman Allah s.w.t...

“Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang di bumisebagai perhiasan baginya, agar Kami menguji merekasiapakah di antara mereka yang terbaik perbuatannya.”(QS Al Kahfi [18]:

Dan mereka memahami bahwa orang yang baik adalah orang yang paling bermanfaat untuk ummat dan masyarakatnya“Dan Katakanlah: ‘Bekerjalah kamu, maka Allah danRasul-Nya serta orang-orang mu’min akan melihat pekerjaanmu itu, dan kamu akan dikembalikan kepada(Allah) Yang Mengetahui akan yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan.’” (QS At Taubah(9)

Wahai ukhwah dan ukhwat/brother dan sister.....

Jalan dakwah adalah adalah panjang dan banyak cabaran dan dugaanya. Setiap diri yang mengaku muslim hendaknya berdakwah. Berdakwah bukan hanya berceramah seperti yang banyak orang Fahami. Rasulullah saw. pernah bersabda kepada Ali bin Abi Thalib r.a,

“Mengajak satu orang kepada hidayah Allah itu lebih baik bagimu dari harta yang sangat kau banggakan".

Rasulullah saw. menegaskan bahwa mengajak satu orang kepada kebaikan adalah dakwah. Maka dengan ini kegiatan dakwah tidak hanya terbatas pada kegiatan berceramah. Melainkan ia lebih berupa kegiatan menggunakan segala kemampuan, pemikiran dan kemungkinan lainnya untuk mempengaruhi orang lain agar taat kepada Allah. Orang bisa berdakwah dengan segala kemampuannya, menulis buku, berkomunikasi dengan orang lain dan lain sebagainya.

Ingat, dakwah adalah sesuatu kemestian. Tanpa dakwah agama akan hilang. Tanpa dakwah kemanusiaan akan hancur. Selamat di dunia maupun di akhirat tidak ada pilihan kecuali dengan berdakwah di jalan Allah.

4 comments:

khadijah said...

Ayat lain yg menggalakkan dakwah amr bil makruf,nahy anil munkar"Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan krn sesungguhnya peringatan itu mmberi faedah kpd org yg beriman"(az-Zariyat:55),"Dan hendaklah ada antara kamu satu golongan yg menyeru(berdakwah)kpd kebajikan(mengembangkan Islam)dan menyuruh org berbuat sgl perkara yg baik serta melarang drpd segala yg salah(buruk dan keji).Dan mereka yg bersifat demikian adalah org yg berjaya"(Ali-Imran:104).maknaya,walaupun seseorg tu ada ijazah,master,Ph.D,dah jadi mufti sekalipun,tapi tak buat keje2 dakwah,dia bukan dari golongan org yg berjaya.

dakwah_ilahi said...

Syukran....moga allah memberi kejayaan kepada anti untuk terus berjaya didunia dan akhirat...Teruskan keterlibatan diri dlm dakwah dan sama-sama kita berkongsi nasihat kerana nasihat itu dapat memberi manafaat kepada muslim...

wassallam

khadijah said...

Peringatan untuk mengislahkan diri.Pada zaman ini,DAKWAH diabaikan dan secara umumnya org ramai sgt lalai daripada menunaikannya.Demikian juga,terdapat sesetengah org yg menjadi mangsa pada sejenis penyakit-APABILA MEREKA MENDAPAT TUGAS YG PENTING DLM AGAMA SAMADA DLM BENTUK CERAMAH,PENULISAN,PENGAJARAN,BERDAKWAH,SYARAHAN DAN SEBAGAINYA,MEREKA ASYIK MEMIKIRKAN HAL ORG LAIN HINGGA MELUPAKAN DIRI SENDIRI.Rasulullah SAW tlh beberapa kali melarang dgn tegas tingkah laku org yg sibuk menasihati org lain sdgkan diri sendiri berterusan dlm melakukan maksiat.
Pada malam mikraj,Nabi SAW tlh melihat sekumpulan manusia dlm keadaan bibir mereka sdg dipotong dgn gunting yg dibuat drpd api,lalu Baginda SAW bertanya,"Siapakah mereka itu?"Malaikat Jibril menjawab,"mereka adalah penceramah dan pensyarah di kalangan umat tuan.Mereka menasihati org lain tetapi mereka sendiri tidak beramal."..(dipetik dari kitab Misykat,hadith riwayat Tabarani)
Para mashaikh menulis bahawa ceramah drpd seseorg yg tidak beramal tidak akan memberi manfaat.Oleh kerana itulah kita dapati pada zaman ini,walaupun setiap hari ada sahaja ceramah,syarahan dan pengajaran yg disampaikan tetapi masih tidak berkesan.Terdapat berbagai-bagai jenis tulisan dan risalah(agama)tetapi semuanya masih tidak bermanfaat.Allah SWT berfirman mafhumnya"Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedangkan kamu lupa diri kamu sendiri.Padahal kamu semua membaca kitab Allah.Tidakkah kamu berakal?(alBaqarah:44)
Mafhum satu hadith Nabi SAW,"Ilmu ada dua macam-pertama,ilmu yang ada pada lidah yg merupakan hujah Allah SWT ke atas anak Adam,kedua ialah ilmu yang menyerap ke hati-itulah ilmu yang paling bermanfaat.(Hadith diriwayatkan oleh al-Hafiz Abu Bakar al-Baghdadi dalam kitab Tarikhnya)Semoga Allah SWT dgn rahmatnya yang luas mengurniakan kepada kita juga taufik utk memperbaiki diri kita,zahir dan batin

dakwah_ilahi said...

syukran.....ana setuju dengan pendapat khadijah tu...sebagai seorang yg mengaku muslim,Dakwah merupakan darah bagi tubuhnya,ia tidak bisa hidup tanpanya...betapa mulianya islam jika ditaburi oleh rijal-rijal berhati mulia...cuba perhatikan dalam al-quran....Allah s.w.t banyak menyentuh dan menegur hambanya dengan firmannya.....Apalah ta"qilun...apalah ta"lamun...dan banyak lagi ayat...so...sebelum kita mengislah orang lain...kita mesti terlebih dahulu menjadi cermin dan wadah kepada orang lain...kita pertingkan dulu amal soleh..insyallah ...