Thursday 23 July 2009

Sombong?


Sekadar monolog hati...

Kenapa manusia nak menyombongkan diri? Tak boleh ke kalau semua orang treat orang dengan baik? Tak kira darjat atau pangkat nya?

Well, manusia ni kan bermacam ragam, pasti ada yang ragamnye sedikit menyakitkan hati

Aku hanya minta sebungkus kertas dan bukannya aku meminta yang di luar batas, selalu sahaja kami meminta kertas.....layanan nye begitu snobbish... aku faham yg dia tidak mahu mengambil tahu, tapi tidak bolehkah dengan layanan ramah atau paling koman pun bersahaja?

Mungkin dia tengah tensen kot..

Entahlah, mungkin...tapi layanannya seolah-olah 'who are you, why should i entertain you'...you are only a mere student...i only entertain professors and alike...huh (di jadikan cerita secretary group kami tgh bercuti, jadi biasanya secretary prof ni akan amik alih, tapi kali ni lain pulak responnye, iskk)

Erm, bersabar sahajalah...

Yeap, hidup di dunia akan berjumpa pelbagai ragam...tu baru orang putih yg mmg takde tauhid dalam hidupnya...yg muslim pun di luar sana pelbagai cerita...

Jadi apa yg kita leh belajar drp monolog ini?

Satu...Kita berdoa moga kita tak come across begitu dengan mana2 manusia...kalau ada, minta tolong tegur, so that leh perbaiki akhlaq kita masing2...


Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia [karena sombong] dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri. (Luqman : 18)

Kedua, hidup ini perlu banyak bersabar...dan perlu jelas apa yg penting dlm hidup ini...darjat di pandangan mata manusia, ataukah darjat ketaqwaan di sisi Tuhan...biarlah org pandang kita lekeh, tapi kita dekat dengan Dia Yang Satu..

Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. (Al hujurat : 13)




3 comments:

Unknown said...

Perkongsian yg tersangat bermakna...kdg2 penyakit sombong ni kita tak tahu ada pd kita

Anem Arnamee said...

salam.

bersabar sahaja la, itu kekuatan kita yang membezakan dengan insan yang lainnya. insyaallah kita tak sombong sepert yg kita lihat :)

ana muslim said...

waalaikumussalam iqbal and arnamee..

ye, moga Allah menjauhkan kita semua drp penyakit ini...ameen.