Sunday 30 December 2007

SeLingKar HidaYah




Ketika aku bersama adik-adik baru di PMS...SuasanaNya berlainan dari tahun-tahun lepas,dari segi tempat dan jumlah penyertaanNya,Alhamdulillah tahun ini ku lihat wajah-wajah yang inginkan perubahaan untuk memperbaharui diri,tekad dan azam dalam meniti arus-arus kehidupan,bukan hanya sekadar di PMs sahaja tetapi yang penting hasilnya hingga ke teratak idaman masing-masing,menyulami dan memperkasakan ilmu yang ada untuk dikongsi dengan teman-teman dan sahabat handai yang tak hadir sama...

Biarpun aku dapat berlari dan bersenda gurau bersama,pemikiran dan renunganku tak lari dari memikirkan permasalahaan dakwah...subhanallah...Ku tahu jalan dakwah itu penuh onak dan duri,taufan,ribut dan gelombang dan bermacam-macam lagi untuk membina dan meraih tangan-tangan manusia yg berhajat ke jalan Allah.

Sinonimnya Gaya dan tari manusia itu berbagai-bagai sejak zaman-berzaman,Begitu juga didaerah baruku...kalau dulu hanya satu tiga kerat-kerat ikhwah yang ada,namun sejak akhir-akhir ini ianya bertambah disampingi adik-adik baru...Alhamdulillah...

Ku berharaf Adik-adik di PMS dan didaerah baru ku agar hidayah dan cahaya sentiasa menemani mereka,tanpa tali dan cahaya allah ,maka manusia itu alias adik-adik baru akan sentiasa dalam dunia kesamaran dan mengejar bayang-bayang hidup yang tak terarah,Malah teori-teori jahiliyyah akan terus menodai dan meniduri mereka.Ini terbukti dalam singkapan memori islam bagaimana pergorbanan Rasulullah s.a.w menyeru kaumnya supaya meninggalkan acuan budaya jahiliyyah yang melekat dijiwa,yang sekian lama di tinggalkan oleh nabi-nabi sebelumnya.

Wahai adik-adiku bangun lah dari tidur lena...kita berada diakhir zaman .Rebut lah hidayah Allah.....Ya Allah hidayahmu... HIDAYAH.....Betapa mahalnya kalau dibicarakan dalam renca-renca kehidupan manusia,tanpa ada rencana dan proses,Ianya tidak diberikan kepada kita berdasarkan kedudukan,keluarga,pangkat dan harta.Melainkan ia diberikan kepada orang yang dikhendakinya dan berhak untuk menerimanya,Malah hidayah itu dikerahkan bagi orang-orang yang memang mencarinya dan gemar untuk mendapatkannya.

((Sesungguhnya Islam tidak berhajat kepada kita tetapi kitalah yang berhajat kepada Islam dan hajat ini tidak akan dapat dipenuhi kalau keindahan dan kesyumulan Islam itu hanya kita teorikan dan tidak dicernakan dalam amalan dan perbuatan kita))


Wallahualam.

No comments: