Thursday 1 January 2009

SeGuGus Doa UntukMu PaLeStiN


Kehangatan dan Kemeriahaan malam warna-warni tahun baru di Uk dan di seluruh pelusuk dunia menyaksikan jutaan manusia menyambut kerdipan,percikan dan pancaran bunga api,Hatta di jalanraya dan kota-kota,kereta or mobil berasak-asak,yang bermotor berpusu-pusu dan begitu juga jalan pendestrian penuh dengan lautan manusia.Lautan-lautan manusia ini kononnya untuk meraikan sebuah kehidupan,untuk merasai kegembiraan dan juga merasai sebuah nikmat hidup.Pelik dan Menyedihkan!Rupa-rupanya disebalik kebahagiaan itu,Ramai lagi yang belum mencapai maqam bahagia,disulami susah derita dan gejolak sebuah kehidupan.

Begitu juga di tanahairku yang tercinta turut sama berhibur dan meraikkan tahun baru sedangkan manusia lain yang seagama dan seislam seperti kita di bumi Gaza Palestin dihujani penderitaan dan kesengsaraan serta penindasan,Malah saat ini serangan demi serang berlarutan oleh puak-puak zionis yahudi yang tak mengenal erti sebuah perikemanusiaan atau boleh diistilahkan tak berhati perut...Mengganas dan Membunuh sesuka hati rakyat palestin yang tak berdosa.

Malah ada yang menyayat hati mendengar jeritan dan suara-suara ibu yang berkematian anak berkata " Biarkan pemerintah Arab bergembira dan berbahagia.Satu lagi peristiwa berlaku tak jauh dari Hospital di Gaza,Seorang Ayah(Ilyan)jatuh pengsan ketika mendengar salah seorang puteranya menjerit dan berkata "Ayah...ayah!..Izzudin telah meninggal" Sesaat kemudian dia terbangun dan menangisi puteranya yang paling kecil turut gugur bersama dalam serangan udara tentera israel.Tidak lama kemudian dia di kejutkan lagi dengan berita lain yang membawa khabar kematian "Anak-anak lelakimu Bakar Anwar telah pergi(meninggal).Anak saudaramu Juga Muhammad meninggal.

Kali ini,seluruh anggota keluarga jatuh pengsan.Rafiq yang baru berusia 3 tahun menjerit kesedihan dan berkata..."Papa.....Aku sayang papa....Kemana kau pergi?Adik ini saban hari bertanya tentang ayahnya.Sedangkan adiknya yang kecil,baru berusia empat bulan,tidak mengerti apa yang terjadi disekitarnya.

Dengan sangat berat, nenek cucuk kepada dua anak tadi berkata.."Aku telah kehilangan anak yang paling besar dan paling kecil.Saya tidak meninggalkan anak-anaknya.aku telah kehilangan penyejuk hatiku .. Demi Allah, cahaya ini telah padam… telah padam...

Ya Allah...Aku mengalir airmata bila mengikuti cerita ini,Malah jari-jemariku seakan-akan tak berdaya menukilkan plot kisah ini.

Di Aljazera dan Al Manar serta banyak lagi Tv-tv Arab menyiarkan puluhan saudara kita menghadapi sakaratul sambil bersusah payah mengangkat tangan ke atas sambil mengucapkan khalimah tauhid "Laa ilaaha illal Allah"

Semoga paparan kisah ini menyentuh hati-hati kita dengan sebuah kesedaran dan keinsafan yang mendalam tercetus dikalangan semua kaum muslimin.Marilah kita tunaikan hak persaudaraan kita sebagaimana yang diajar oleh Rasulullah s.a.w yang bersabda....

"....Perumpamaan orang-orang beriman dalam kasih sayang mereka,hubungan naluri mereka dan persaudaraan mereka seperti satu jasad,apabila satu anggota terasa sakit,maka seluru anggota turut berjaga dan terasa sakit.."

Marilah kita sama menadah tangan dan memohon doa disetiap sholat dengan membaca Qunut Nazilah agar Allah memberi pertolongan kepada Rakyat palestin dan Para Mujahidin yang berjuang....

"Ya Hayyu Ya Qayyum.... Turunkan Para MalaikatMu untuk membantu para mujahidin diGaza dan seluruh palestin sebagaimana yang telah engkau turunkan ribuan malaikat di Badar,Khandak dan Tabuk.

"Ya Hayyu, Ya Qayyum.....Ringankalah penderitaan saudara-saudara kami di Gaza,Kuatkan terus generasi baru dari antara anak-anak mereka,menjadi generasi yang akan membawa kami pada kejayaan islam melalui jihad fii sabillilah.

"Ya Hayyu Ya Qayyum..Jangan kau biarkan dunia yang hina ini melingkupi kehidupan kami sampai lupa pada Negeri Akhirat-Mu.

"Ya Hayyu Ya Qayyum...Anugerahkan kepada kami kesabaran memegang teguh AgamaMu dan wafatkan kami dalam keadaan muslim.


Wahai saudara-saudaraku pembaca blog ini....angkatkan tangan dan aminkan doa ini.Tak ada kekuatan yang abadi di dunia selain kekuatan Allah.

Wassalm

1 comment:

ana muslim said...

ameen ya Rabb... ameen...