Wednesday 21 January 2009

Padova continued


Peta Itali, dan kedudukan padova dan venice...nama venice in italian = venezia

Kenapa agaknye tetiba terfikir utk mengisahkan pengalaman ini di blog? Padahal bertahun2 ianya berlalu... Sebenarnya maybe somewhere out there somebody will learn something thro this experience...paling koman pun, kalau di dokumen kan pengalaman ini, anak cucu baca nanti, dapat juga depa tau pasal nenda mrk..hehe...

Berikut cerita-cerita lucu kami kat sana :

1) Kes dengan pakcik italiano yg duk lepak kat kedai runcit... buat pengetahuan semua, Padova tu bukanlah big city cam venice tu, dia cam ala2 sheffield compared to London la...so, orang kat situ seme speaking italian...depa tak tau kecek English ni...so all of our communication there was in italian...so di kisahkan, satu hari kami pegi ke kedai runcit tu nak beli jajan, lapo...pastu pakcik tu pun beriya2 tanya soalan kepada kami (dengan nada garang la, sebab depa mmg camtu)...pastu kami ni tak faham la pulak apa pakcik tu tanya...bersungguh2 dia ulang soalan tu...kami jawab... no capito (sebutan dlm bahse melayu no kapito).. kami tak faham...dia ulang lagi...lama2 kami tangkap la pakcik tu sebut dove (bermaksud dimana), maka fahamlah kami pakcik tu duk tanya kami ni dari mana...kami sebut la malaysia...tak faham pulak pakcik ni...sebut singapore pun tak tau...india pun tak tau (nota: in italian nama negara pun depa tukar, x pakai nama asli, dlm bahse dia ada nama lain)...pastu kami sebut la inghelterra (bermaksud England)...baru la pakcik tu faham, adui :P rupanya2 pakcik tu nak berkenalan ngan kami, bukannnya nak bergaduh :) dengan itu kami dapat seorang kawan baru..hehe

2) Kes teh peach.... Ainil dan saya pegi kedai jual minuman, macam2 minuman ada, oren, anggur, epal, dan bermacam2 jenis teh... kami berdua peminat peach tea (ala2 lemon tea)...dipendekkan cerita kami order la ngan waitress tu 'due te a pesce per favore' dengan konfidennye (kami nak bermaksud dua peach tea please)...pastu pelik kenapa la waitress tu tak faham, pastu kami tunjuk la kat teh peach tu...dia senyum dan bagi teh kat kami....on the way keluar tengah minum tu...tetiba teringat, peach = pesca, pesce tu ikan...hahaha, gelak kami..mintak teh ikan :P

3) Kes ngan budak umo 5 tahun.... Saya kat sana cari work experience kat summer school, di skolah private bernama Euroscuola..tugas saya ajar dan berinteraksi ngan bebudak dalam kelas tu dalam bahse inggeris...kelas yang saya dapat tu range umo drp 5 tahun hinggalah ke 13 tahun...jadi kami kene buat aktiviti bersama2 mereka..alkisahnye, ada la budak 5 tahun ni dalam kelas tu, masuk2 kelas terus dtg kat saya dan mengomel penuh ekspresi muka...lama gak tu...saya pun tengok la dia, comel budaknye tapi tak faham satu apa pun budak tu sebut...saya kata no capito...budak tu duk ulang lagi...lama2 dia fed up pastu gi main ngan kawan2 dia...banyak kali gak benda ni terjadi...macam tu la my response, mi dispiace (i'm sorry), no capito...beberapa hari berlalu akhirnya dia dah tak bercakap dah ngan saya...pastu one day, masuk sorang lagi budak 5 tahun...masuk2 dia pun terus mengomel kat saya...aduhh, jenuh dah cuba memahami, tapi tak faham2...pastu mari budak yg pertama tadi kata kat budak yg kedua tu, tak payah cakap kat dia, dia tak faham...pastu budak kedua tu pandang saya dan angguk2 terus berhenti cakap n terus main! hahaha, gelak saya, budak 5 tahun pun tahu saya tak pandai cakap itali :)

maaf kepada pembaca kerana ayat saya yg sgt tak skema dan tunggang langgang, tulis dalam keadaan nak cepat, al maklum tak de masa nak berblog sgt... tapi nak gak tulis...kalau tak berminat, skip je ye entri2 mengenai Itali ni :)

No comments: