Tuesday 21 October 2008

BiLa KiTa MenGHiTunG



Bila Kita menilai dan menghitung atau bermuhasabah,terasa begitu cepat dan pantas masa beredar.Terasa baru mencelikkan mata untuk memulakkan aktiviti seharian,hari sudah menginjak malam,terasa baru meniti hari pertama kat UK ini,tanpa kita sedari umur makin memakan usia.

SahabatKu Dimana jua berada....
Betapa untungNya,Hamba Allah yang menghargai masa dan juga kehidupanNya,setiap hari,detik dan masa terisi dengan pahala.Setiap tapak dia melangkah memberi manafaat kepada semua.Kehidupan ini bagaikan kerdipan mata,satu perumpamaan yang tersirat maksud yang begitu dalam.Betapa singkatnya hayat manusia,Justeru itu,jangan ianya dipenuhi dengan lena yang panjang,jangan sampai kita terjaga pada kali jasad yang sudah dimamah tanah.


Hitung lah diri kita sebelum kita diperhitungkan oleh Allah s.w.t di kemudian hari.....Begitu juga amalan dan tindakan .Sejauh mana kita telah melaksanakan amanah sebagai hamba Allah SWT. Apakah kita telah benar-benar melaksanakannya mengikut lunas dan etika Islam. Sejauh manakah tugas kita sebagai manusia yang dilahirkan oleh Allah untuk melaksanakan tugas benar-benar tercapai atau sebaliknya.


Kata-kata hikmah
(Sebaik-baik tangisan adalah tangisan seorang hamba yg menyesali terhadap waktu-waktunya yg belalu tanpa kegiatan yg berfaedah)

1 comment:

Anonymous said...

Moga apa yg kita tulis adalah sama dengan apa yg kita buat...

Allah sangat murka dengan mereka yg memperkatakan sesuatu yg mereka tidak lakukan..

Sama-sama kita muhasabah diri kita..