Monday 3 November 2008

Labbaikallahumma Labbaik!


Semalam kami pulang daripada kursus haji...alhamdulillah sedikit sebanyak kami mengumpulkan ilmu2 untuk menunaikan rukun Islam ke-5 ini...

Banyak sekali pertanyaan yg berligar2 di minda ini.. yang paling aku ingat ialah kata2 ustaz dimana Haji tempat ujian...terutamanya ujian kesabaran.... aduhhh kesabaran... aku rasa inilah yg paling aku lemah, sabar... katanya semuanya perlu bersabar di situ... nak naik bas pun kene sabar, atas bas berjam2 pun kene sabar, bangunan kotor pun bersabar... kena caci maki orang disana pun memerlukan kesabaran...

Sekarang aku hanya mampu berdoa pada yg Esa untuk memberikan aku kesabaran itu...aku juga memohon supaya Allah menjaga ku dan menutup segala keaiban ku yg sungguh banyak ini... Aku merayu Allah supaya memudahkan perjalanan ku nanti...

Lebih bersemangat untuk membuat haji sekembalinya kami daripada kursus tersebut... Alhamdulillah, aku mohon supaya semuanya 'smooth' untuk kami menjadi tetamu Allah pada tahun ini... rasa bersyukur di terima antara 3 billion manusia yg di pilih utk menjadi tetamu Allah dan moga aku pulang menjadi seorang yg baru, lebih baik, lebih bagus dan terampun segala dosa2 ku.... ameen..


Ibn Umar reported that the Prophet (p.b.u.h.) said: “The one who fights for the sake of Allah and the pilgrim who goes for Hajj or Umrah are all guests of Allah. He called them and they responded; they ask of Him and He will give them.” (Ibn Majah: 2893)

"Whoever performs the Hajj and commits no lustful act during it nor disobeys God (in any other way) shall return from it as pure and sinless as he was at the time of his birth." Bukhari & Muslim

No comments: