Friday 18 July 2008

Spain 3 : Granada Mosque


Di Albaicin - ni gambar Alhambra di ambil di sebelah sana bukit tepi Granada mosque yang meraikan tahun ke 5 di bina pada tahun ini

Sempena 5 tahun ditubuhkan masjid ni, kami langkah kanan kerana ada special program yg diadakan utk menyambut hari ulangtahun ini... Pada petang hari pertama kami di Granada, kami dipersembahkan dengan persembahan ala-ala marhaban yang mempamerkan hiburan zaman2 Alhambra satu ketika dahulu berdiri megah..


Maka kami sempat amik sedikit video sebelum bateri kamera habis... aik..tetiba ada pulak org block view...aiseyyy ;-)


Ni antara audience yang datang di petang itu untuk melihat persembahan di atas... just note, kadang2 org kat sini pakai seksi tapi bila sebut nama nabi muhammad s.a.w , kami realise yang mereka terus selawat ke atas nabi.... so, most probably mrk2 ni muslim... tak mengapa, Islam sedikit demi sedikit menapak kembali di bumi Spain ni, inshaAllah... note juga, menarik bagaimana masjid disini berdakwah nak menarik rakyat jelata utk dtg ke masjid :)

Ni pulak ada ucapan2 daripada remaja2 di Spain - ALL IN SPANISH- so kami duk le situ menatap langit yang membiru sebab tak faham sepatah pun apa adik2 tu cakap... tapi mengikut rasa hati , mrk sedang share apakah ISLAM yang difahami dan dirasai oleh mereka..
oh ye btw, perasan tak the way lady yang sedang berdiri tu pakai tudung? Majority, 80% wanita disini yang pakai tudung, pakai tudung ala2 camtu... just like Malaysia 20 years back?

Oh ye, sebelum kami menikmati alunan selawat yang merdu diatas, kami mengisi perut dengan ruzz, nasi ala morocco... habis 40 euro utk 4 org, sangat mahal!

Amik gamba ngan tuan punya kedai - tak sure dia ni org morocco ke spanish..

Habis la, first day kami di Al-Andalus...

No comments: