Thursday 22 January 2009

Pengalaman lagi...

Assalamualaikum wr wbt semua,

Entri ni nak kaitkan dengan dakwah sket.. just being a muslim women/girl wearing with hijab is already a dakwah...

Ni cerita masa saya jaga bebudak summerschool tu..antara tugasan kami juga ialah bawa budak2 tu pegi playground, pegi tengok fencing (ni best tgk org itali yg dressup habis cam robin hood tu ber'fencing' = main pedang halus tu), dan juga pergi ke swimming pool...

Alkisahnye di swimming pool... ingat tak yg saya ada mention ada sorang omputih US tu? haa dia bawa boys pergi changing room manakala saya bawa pula yg girls...saya cam pengasuh pulak, make sure depa tukar baju, simpan baju elok2 pastu kami ke kawasan kolam renang tu... kolam renang tu campur laki perempuan (biasa la kan negara non muslim ni)... so depa berenang2 kegembiraan...semua pakai swimming suit (bagi yg perempuan) dan swimming trunk bagi yg lelaki...kat situ ada juga org2 dewasa lain yg berenang2...and guess what?! hehe, saya sorang je kat situ yang bertudung litup sedangkan semua yg lain seme terdedah...saya duk kat kerusi sambil tengok budak2 tu main2....pastu terdengar yg mamat US tu jerit suh masuk kolam...jom la katanya...saya senyum je dan mengggeleng kepala, saying no thank you...budak2 tu pun semua duk melambai kat saya suh join skali berenang...adui, takkan nak masuk ngan tudung2 ye dak? :P


Swimming pool tu macam ni la, di tempat terbuka


Lepas habis mandi tu, kami seme naik bas utk pulang ke skolah...yg cikgu US tu tanya, kenapa tak join kami tadi? Saya senyap tak tau nak jawab apa...pastu dia kata...ooo U can't swim? Saya senyum (mmg tak pandai berenang pun)...pastu dia bisik, don't worry, your secret is safe with me...hehe lawak lawaks...

So apa yg kita boleh belajar disini...lupa nak habaq perasaan masa duk tepi kolam renang and seme org duk pandang kita je yg pelik...mmg sangat2 rasa pelik, a real stranger...tapi kita tetap dengan prinsip kita... begitulah jugak ngan life ni, to be a truthful muslim bukan senang...kita akan nampak pelik dimana2...tapi janji syurga itu untuk mereka yg beriman dan membuktikan keimanannya... jadi being there tepi kolam renang itself pun already a dakwah :)

Cerita kedua...

Masa duk Euroscuola tu, kene buat aktiviti utk mengisi masa lapang budak2 sambil ajar English..so ada la skali ni cikgu US tu amik gitar dan start nyanyi... lagu kat bawah ni



First time dengar lagu time tu...mmg pandai la cikgu tu nyanyi...sekali lagi cikgu tu suruh join..join nyanyi..aisey! Saya senyum je sambil tukang tepuk tangan masa dia nyanyi je....hehe pastu lepas habis saya bgtahu la kat dia yg saya tak pandai nyanyi suara tak sedap...dia senyum je...erm...masa tu umo 18 thn tak terfikir pulak nak kata oo my voice is aurat, can't sing...if now, i will just tell him the truth...

Oo ye, satu lagi kisah saya ngan an italian boy dalam kelas tu, age 10 thn kalu x silap...dia ni mmg sombong sket, masa parents dia dtg first day hantar dia, nampak la posh semacam je...baju2 dan semua perkakas budak2 ni branded semenya...entah kenapa dia tak suka saya...one day camne tah dia tarik tudung saya (nak tercabut dah masa tu)...terus saya lari dan mengadu kat kawan2 cikgu yg lain...pastu cikgu2 lain yg fasih italian suruh boy tadi dtg kat saya dan minta maaf...boy tu minta maaf mula2 tu x dgr sgt, pastu cikgu2 tu suruh ulang dgn kuat lagi n nada ikhlas...budak tu terpaksa la mintak maaf...since then budak tu x kurang ajar lagi...

Tu dalam euroscuola tu, dia ada website tapi tengah construction

Masa tu saya terfikir, kenapa la budak besar tu leh racist dah? ermm pelik betul... tapi pengajarannya dalam dunia ni, akan ada je org tak suka kat kita, walaupun kita tak penah buat salah kat dia...apatah lagi kalau kita nak jadi pembawa obor deen ni..lagi la ramai org tak suka :)

Oh ye saya nak listkan benda-benda BESTT di Itali:



1) Seafood spaghetti - ni skali makan ingat sampai mati..hehe..sangat sedapppp!! Ingat lagi, masa tu makan kat restoran di Verona, jenuh kira duit cukup ke tak lepas tu..hehe


Ni gambarnye, pizza melanzane...sedapnye nampak


2) Pizza melanzane - pizza situ semenya sedapp.. tapi ada satu jenis pizza ni yg sodap sangat, pizza terung... yeap terung...dia hiris nipis2 dan dibakar..rasa cam daging! Kami kalau ada duit sket mesti gi beli pizza ni..hehhe


Beginilah rupa aiskrim disana, dipanggil Gelate (sebutan jelate) sedapppp


3) Aiskrim buah-buahan - ni yummy yummy oooH...hehe..mmg suitable for vegetarian, ni seme aiskrim yg homemade..banyak di tepi2 jalan...sedap sekali...semua buah yg digunakan fresh2 belaka...teringin lak rasanya nak makan..


Kalau ada peluang gi Itali jgn lepaskan peluang tu!

List perkara2 yg tak best:

1) Susah nak jumpa muslim sana, tapi kalau terjumpa, alhamdulillah sgt2!

2) Bangunan situ seme lama2, ie antik2...sapa minat tgk bangunan lama silalah kesana, tapi buat mereka yg macam saya akan keboringan je...Ainil sgt minat bangunan2 lama tu, terpaksa tunggu dia mengkagumi arhictecturenye..iskk

3) Lawat church - kat sana berlambak2 gereja, macam jenis ada, yg unik kat Florence dan Milan..tapi apa la ada pada church...pun x suka gi tgk, tapi sebab tu adalah tourist nye attraction gi la jugak tgk

4) Roti guna lard - tu la pelik, sana depa suka sgt buat roti drp lemak babi...apa nye kisah la ni...so kebanyakan roti kat sana tak leh makan...hati2 kalau pegi sana...

5) Orang itali cakap kasar - yeap they do, so kene sabo banyak2...

Nanti teringat akan ditambah lagi, inshaAllah...

No comments: